MESTI BACA!! Pengalaman Ngeri Amanda Peter Waktu Gempa Bumi Di Puncak Kinabalu

(VIDEO): Gadis Sanggup Mandi Darah Berb*gel(7 Gambar) Kantoi!! Hotel Ini Sajikan Tarian Separuh B*gelVideo: 7 Gadis Terengganu 'Berpesta Arak' Tersebar(VIDEO): Pesta Tidak Bermaruah Di Jepun
Gempa bumi pada skala 6.0 dalam Richter scale pada 5.6.2015, sekitar 7 pagi hari Jumaat, Malaysian time.
Amanda Gaby Peter, 23 tahun berasal dari Kampung Kinorotuan Ranau. Di sini dia nak share pengalaman dia semasa berada di puncak Gunung Kinabalu semasa berlaku kejadian gempa bumi di Sabah yang kebetulan time tu berlaku betul-betul dekat epicenter dia. Memang gunung Kinabalu itslef lah pusat gempa bumi berlaku! Yang paling sedih, runtuhan bongkah batu di tepi-tepi gunung yang memang agak loose banyak yang runtuh. Kalau pada masa tu ada yang masih on the way naik atau turun, depends di bahagian mana dorang masa tu, ada kemungkinan kecederaan atau lebih teruk lagi kehilangan nyawa. Apa lagi yang time tu sedang membuat aktiviti “Via Feratta”. Sedih mau fikirkan keadaan setiap satu individu dari porters, guide dan pelancong-pelancong yang terpaksa menempuhi situasai pada masa tu. Setakat penulisan ini, menurut news portal Thestar.com.my , sumber dari mereka mengatakan 19 orang mungkin mengalami nasib yang tidak baik ketika ini. Semoga ada yang terselamat walaupun agak tipis sekarang harapan apa lagi sudah masuk beberapa hari  sejak kejadian.
Hari ini kami dapat peluang untuk tanya Amanda, tentang pengalaman (first encounter)  masa dia dari Timpohon sampailah mereka di atas. Kita mahu dapatkan sebanyak mana maklumat yang boleh supaya kita faham dan belajar dari apa yang dia alamai sendiri semasa kita semua baru bangun tidur dan tengok Facebook update kita pasal berita gempa bumi di Ranau, Sabah  pada pagi Jumaat lalu.

Kinabalu Quake Epicenter
Kinabalu Quake Epicenter @volcanodiscovery.com

1. CUBA CERITA MACAM MANA SUASANA MASA BARU JALAN DARI TIMPOHON GATE?

Time baru mahu naik? Semua orang gembira terutama yang first time macam saya. Cuaca Sangat bagus, tiada hujan, tidak panas. Sesuai betul untuk naik Gunung.

2. SIAPA KAWAN-KAWAN KAU YANG MENDAKI BERSAMA DAN INI ATAS ANJURAN SIAPA?

Ada 21 org kami 1 group. Yang saya ikut la… Tapi 1 orang kawan saya, si Elsa, tidak naik sampai puncak sabab guide tidak bagi. Dia tidak mampu physically. Kebanyakan Kami pelajar *IPG Dan org Ranau.  *IPG = Institut Pendidikan guru
Timpohon Gate ImageCredit@Amanda
Timpohon Gate ImageCredit@Amanda

3. APA LIST BARANG-BARANG YANG KAU BAWA DALAM BEG?

Saya bawa baju dan keperluan naik Gunung saja. Tidak banyak. Takut berat. Baju pun saya ulang saja pakai. Tidak mandi. Tapi semasa pergi puncak saya tidak bawa apa-apa. Bawa headlamp sama handphone ja.

4. SEPANJANG PERJALANAN KE ATAS. CUBA CERITA PENGALAMAN TU PULA?

Time nak naik atas dari Timpohon ke Laban Rata, saya sama-sama kawan saya Md. Idil. Yang lain suda naik keatas and ada juga yang di belakang Kami. Sepanjang perjalanan kami bersama dengan budak-budak Singapura yang ramai terkorban lepas earthquake. Masa dari Laban Rata ke puncak saya bersama guide Kami Faldey, dia jaga saya and tarik saya ke puncak sebab saya tidak mampu suda bejalan. Tapi sebab Faldey la saya mampu naik ke puncak dengan jayanya.
KM 2.3 ImageCredit@Amanda
KM 2.3 ImageCredit@Amanda

5. PUKUL BERAPA KAU SAMPAI DI LABAN RATA?

Saya sampai jam 4.10 petang. Mungkin Kami mula jalan tu jam 9 pagi. Tidak pasti.

6. PUKUL BERAPA KAMU BANGUN BREAKFAST NEXT DAY DAN APA KAU MAKAN MASA TU?

Next day kami breakfast bread sama kopi saja. Seorang 2 keping bread saja, Jam2.00 pagi. Kami jalan naik ke puncak jam 3.00 pagi.
Gambar dulu ImageCredit@Amanda
Gambar dulu ImageCredit@Amanda

7. SEPANJANG PERJALAN SAMPAI PUNCAK TIADA YANG KAMU DENGAR ATAU TENGOK YANG BIKIN KAU FIKIR “LAIN JUGA NI” MACAM MENAKUTKAN? ADA KAH?

Langsung tiada. All was good. The weather is good, tidak terlalu sejuk and tidak hujan. Tiada retakan, tiada pun gegaran.

8. KAMU DI KEDUDUKAN MANA MASA GEMPA BUMI TU BERLAKU? BOLEH DESCRIBE KAH PENGALAMAN TU?

Kami di South Peak. Baru turun dari Low’s Peak. Kami tengah selfie waktu tu. Walau pun guide suru kami turun cepat, kami ignore dia ni.. Kami selfie-selfie lagi di kawasan atas. Time selfie ke-20 Kali tu,  tiba-tiba ada gegaran. Kuat betul dan semua orang lari naik atas..saya memang tidak larat sudah, saya paling belakang lari. Lepas tu, batu di Donkey’s Ear jatuh perlahan-lahan. Saya betul-betul ingat kami akan mati. Saya tidak tahu la macam mana mahu describe feeling kalau kita tahu kau akan mati dan kau tidak dapat lari. Betul-betul scary! Bunyi dia pun bukan macam kau dengar kalau kau di rumah. Bunyi seolah-olah di sekeliling kita, di atas, di bawah kaki dan di sekeliling kita. Saya betul-betul menangis sudah. Takut. Lepas tu, Batu tu berguling ke bawah, syukurrrrrr bukan arah Kami. Dan di sana kami bersyukur sebab kami tidak terus turun masa guide suruh turun sebab kalau kami turun tu, mungkin kami  tidak akan hidup suda. Jauh-jauh…
Minutes before the earthquake ImageCredit@Amanda
Minutes before the earthquake ImageCredit@Amanda

9. ADA NAMPAK PENDAKI LAIN YANG SUDAH BERADA DI ATAS TERCEDERA DISEBABKAN GEMPA BUMI TU?

Tiada. Semua yg stranded tidak cedera. Tapi kami baru dimaklumkan ada satu kawan kami terkorban masa perjalanan turun. Dia group lain tapi kami kenal. Dia sama kami juga di atas. Sangat kesiannnn…

10. APA YANG FIRST KAMU BUAT LEPAS GEGARAN SUDAH BERANSUR BERHENTI?

Kami duduk 1 tempat, di bahagian atas, jauh dari batu. Guides yang suruh.
“..kamu mau mati kesejukan atau mau mati cuba turun?”

11. SEPANJANG MASA MENUNGGU BANTUAN, LAPORAN CAKAP ADA PERCUBAAN DROP BEKALAN MAKANAN / PICKUP CLIMBERS SEMUA PAKAI HELICOPTER? BULI KOMEN?

Hmmm.. Tu saya paling kecewa. Mereka cakap heli tidak dapat land sebab kabus. Tapi jam3 petang kabus tiada. Langit cerah. Tiada pun heli. Mereka(pasukan penyelamat) call mahu datang, terus guides suruh kami bekumpul ikut kumpulan. kami sangat happy masa tu. Setelah diberitahu lagi rupa-rupanya heli cuma akan datang esok pagi. Tentang heli bagi makanan memang ada, tapiii dia  bagi time kami mahu turun sudah dan silapnya lagi mereka sasarkan untuk buang tu makanan / supplies terbuang pula masuk di sana gaung.

12. MACAM MANA KEADAAN CUACA MASA TU?

Cuaca Ok. Tiada hujan. Cuma banyak gegar.
Gambar Ikonik Charlene DMP
Gambar Ikonik @Charlene DMP

13. MACAM MANA KAU DAPAT CONTACT FAMILY KAU MASA TU?

Saya guna handphone kawan, *Charlene. Dia saja yang dapat signal. Memang Tuhan yang tolong.
*Beberapa imej si Charlene kena share banyak kali di laman sosial terutama Facebook. Imej dia menjadi reference untuk ramai keluarga dan rakan-rakan untuk mendapat update.

14. BERAPA JAM KAMU STRANDED DAN MACAM MANA KEPUTUSAN MAU TURUN JUGA MALAM TU DIAMBIL? GUIDE SURUH KAMU VOTE? GUIDE BAGI KEPUTUSAN? CUBA CERITA.

Kami stranded 9 jam. Guides cakap kamu mahu mati kesejukan atau mahu mati cuba turun?…. Kami cakap, biarlah mati mencuba. Semua agree mau turun. Tiada gaduh-gaduh. Semua tidak percaya heli mahu datang sudah. So kami turun la sambil berdoa tu supaya tu batu tidak jatuh lagi.
Dangerous trail ImageCredit@Amanda
Dangerous trail ImageCredit@Amanda

15. CUBA CERITA PENGALAMAN MASA KAMU TURUN KE BAWAH.

Sangat sukar sebab semua laluan memang rosak. Kami guna tali turun. Time turun tu ada nampk 2 mayat dan saya betul-betul sedih. Saya beryukur saya masih berpeluang  selamatkan diri. Ada juga bomba di check point tapi di bawah sudah baru nampak bomba. Di atas langsungggg tiada bomba. Mountain guides saja semua. Time kami dari Laban ke timpohon, banyak gegaran, tu yang kami sedaya-upaya paksa diri lari walapun lapar, dahaga dan sangat penat. Saya betul-betul mahu putus asa sudah tapi kawan saya Idil dan guide Faldey beri semangat saya untuk teruskan perjalanan.
“Faldey. Dia saja yang ada jaga saya. Yang guide lain jaga org lain.”

16. AT ANY POINT MASA TURUN TU, ADA KAH KAU FIKIR PASAL KEMATIAN ATAU KAU BERFIKIRAN OPTIMISTIK?

Mula-mula saya sangat optimistic. Tapi masa kaki saya sakit, saya juga sangat lapar dan dahaga, saya hampir-hampir putus asa. Tapi saya diberi semangat juga, jadi saya teruskan perjalanan.
Landscape sudah bertukar ImageCredit@Amanda
Landscape sudah bertukar ImageCredit@Amanda

17. BAGI KAU KEPUTUSAN TURUN DAN TIDAK STAY DI GUNUNG BEST OPTION KA? KENAPA?

Yessss…sebab saya tahu saya tidak akan survive sejuk. Even Laban Rata pun saya sangat kesejukan.

18. SEMUA GROUP ASAL KAWAN-KAWAN KAU SELAMAT?

Ya. Tapi ada 1 kawan IPG kami, Lokman (dia group lain) meninggal semasa turun. Saya baru tahu.Sangat kasihan.

19. SIAPA YANG JEMPUT KAU PULANG MASA DI BAWAH SUDAH?

Ada kakak saya Jacynta dan cousin-cousin saya.

20. KALAU ADA PELUANG LAGI DI MASA HADAPAN, KAU AKAN NAIK BALIK KAH GUNUNG KINABALU?

YA  | TIDAK ✓ | MUNGKIN
Fadley mountain Guide a.k.a Malim Gunung
Fadley The Mountain Guide or in Malay “Malim Gunung”

Amanda selamat sampai di kawasan tempat operasi sekitar 2:30 pagi hari Sabtu 6/6/2015 bersama-sama dengan team yang terperangkap di atas gunung. Selain dari sedikit sun burn di muka dan dehudrated dan kelaparan, dia OK. Kita amat berterima kasih kepada Mountain Guide a.ka. Malim Gunung kita yang terpaksa mengambil keputusan yang amat bijak dan berisiko sama ada stay di atas atau ambil risiko bahaya cuba sampai ke bawah gunung dalam keadaan aftershocks yang masih berlaku. 
Pada masa yang sama kita tidak juga mahu menuding jari kepada mana-mana pihak. Dalam keadaan emergency macam seperti ini, pasti banyak informasi yang mengelirukan di antara ground operasi dengan mana-mana mangsa yang terperangkap. Mungkin kita belum ada pengalaman handle situasi macam ini. Walaupun tragik, ini juga peluang untuk pihak berwajib belajar dan mungkin dapat memperbaiki lagi proses emergency di masa akan datang. Tapi apa yang ketara, dalam situasi ini, rakyat Sabah telah bersatu hati tidak kira bangsa dan agama, membantu dengan apa cara sekali pun.  Syabas Orang Sabah!


sumber: orangsabah dot com
ImageCredit@Amanda

(VIDEO): Padan Muka!! Kekasih Kantoi ‘Beromen’ Dipaksa Teruskan Aksi.. Patut Ke?

(VIDEO): Padah!! Gadis Buat S*ks Luar Tabii

9 Pelakon Malaysia Yang Pernah Menayangkan Tubuh Bogel Dalam Filem

 31 Gambar Perkara Pelik Yang Dilakukan Oleh Wanita Barat

 Gambar Skodeng Anak Dara Cun Mandi Telanjang Di Sungai Kini Tersebar !






baca selanjutnya dan lihat 6 gambar DISINI...




Artikel Menarik:






0 Komentar untuk "MESTI BACA!! Pengalaman Ngeri Amanda Peter Waktu Gempa Bumi Di Puncak Kinabalu"

 
Copyright © 2014 Sinaran Berita - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info